件名:北九州市初代門司駅遺跡に関するヘリテージ・アラート
2024年9月3日, パリ
関係各位
日本イコモス国内委員会が表明した懸念に連帯し、また、2024年 6月 25日付けの私の書簡のフォローアップとして、イコモスは国際的なヘリテージ・アラートを発し、初代門司駅が遺跡が直面している、差し迫った、そして不可逆的な脅威に注意を喚起します。
門司は19 世紀後半までは小さな集落でありました。本州と九州を隔てる関門海峡という戦略的な立地ゆえに、門司は1880 年代に近代的な都市と交通の要所となるべく選ばれました。 近代的な港と鉄道の建設は1889 年に開始され、2年後に完成し、門司は日本の石炭輸出、 アジア諸国との連絡路、そして近代化推進のための最も重要な港のひとつとなりました。鉄道は、炭鉱、門司駅、港を直結し、近代化に極めて重要な役割を果たしました。門司には近代的なビルや銀行、商社が建ち並び、国際都市として繁栄しました。
初代門司駅が建設されてから23年後の1914 年、港により近い場所に新しい駅舎が建設されました。この二代目門司駅は現存し、駅舎として機能し、重要文化財として保存されています。この駅舎は、地元の人々の誇りとアイデンティティの源泉となっています。しかし、初代門司駅は、2023年に初代門司駅に関連する機関庫などの遺構が発掘されるまで、忘れられていました。この発見は、近代門司誕生の地の再発見であり、重要な歴史的価値を持つものです。発掘された遺構は、当時の建築・土木技術の物的証拠であり、近世の伝統技術を用いた日本の技術者と、近代的な西洋の技術を習得した技術者の協力関係があったことを示しています。この遺跡の歴史的、建築的、土木技術的、科学的価値は、日本の多くの学者や学会、また、国際産業遺産保存委員会(TICCIH)を含む国際的な学会や組織によって広く認められています。
しかし、2023 年末以来の学会や市民団体からの多数の保存要望の提出にもかかわらず、遺 跡が所在する土地の所有者である北九州市は、複合公共施設の建設計画を進め、遺跡の保存 を怠っているとイコモスは認識しています。イコモスは、日本そして世界にとって重要な文 化遺産を、北九州市が軽視していることを深く遺憾に思うとともに、失望しております。
私たちは謹んで以下の行動を要請します:
北九州市当局に対して:
遺跡内において進行中の開発事前発掘調査と複合公共施設の建設を一旦中断するこ と
遺跡の文化財価値を総合的に評価するため、学識経験者との協議を速やかに開始す ること
市民、専門家、学識経験者と開かれた対話を行い、遺跡の保存について協議するこ と
学術的・専門的委員会を設置し、評価された価値と開かれた対話の結果に基づき、遺 跡の保存計画を策定すること
初代門司駅遺跡内での遺構の破壊につながる可能性のある建設行為に対しては、い かなるものであっても行為の許可を出さないこと
文化庁および福岡県に対して:
北九州市に対し、初代門司駅遺跡の文化財価値の適切な評価に関する適切な専門的・ 技術的助言と指導を行うこと
株式会社 JR 九州に対して:
門司駅に関連する遺構の保存を確実にするため、門司駅遺跡の範囲内における工事
を中断し見直すこと
イコモスは、北九州市、文化庁、福岡県が初代門司駅遺跡の保存に取り組むにあたり、専門 的知識を全面的に提供し、支援します。
敬具
テレサ・パトリシオ ICOMOS 会長
ICOMOS - 11 rue du Séminaire de Conflans - 94220 Charenton-le-Pont - France + 33 (0) 1 41 94 17 59 - secretariat@icomos.org - www.icomos.org
Our Ref.: TP/GJ/99
Paris, 3 September 2024
For the attention of:
The Hon Masahito Moriyama, Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology
Mr Shunichi Tokura, Commissioner for Cultural Affairs
The Hon Seitaro Hattori, Governor of Fukuoka Prefecture
Mr Masami Terasaki, Superintendent of Education, Fukuoka Prefecture
The Hon Kazuhisa Takeuchi, Mayor of Kitakyushu City
Mr Tsuneo Tanaka, Speaker of the Kitakyushu Municipal Assembly
Ms Hiromi Tashima, Superintendent of Education, Kitakyushu City
Mr Toshihiko Aoyagi, Chairman, JR Kyushu Railway Company
Subject: Heritage Alert regarding the Archaeological Remains of the First Moji Railway Station Complex, Kitakyushu City, Japan
Dear Madam, Sir, Your Excellency,
In solidarity with the concerns raised by ICOMOS Japan and as a follow up to my letter of 25 June 2024, ICOMOS is issuing a worldwide Heritage Alert to highlight the imminent and irreversible threat facing the archaeological remains of the First Moji Railway Station Complex.
Moji was a small settlement until the late 19th century when its strategic location on the Kanmon strait, separating Honshu and Kyushu, led to its selection in the 1880s for transformation into a modern city and transportation hub. Construction of a modern port and railway began in 1889 and, following their completion two years later, Moji became one of Japan's most crucial coal export ports, establishing vital connections with Asian countries and driving modernization. The railway, directly linking Moji station and port with the coal mines, played a pivotal role in this transformation. Moji thrived as an international city, adorned with modern buildings, banks, and trading companies.
In 1914, 23 years after the first Moji Station was built, a new station building was constructed closer to the port. This second Moji Station still stands today, functioning as a station building and preserved as a national heritage site. It remains a source of pride and identity for the local community. However, the first Moji Station was forgotten until 2023 when remains associated with the original complex, such as an engine shed, were unearthed. This discovery is of significant historic value, marking the rediscovery of modern Moji's birthplace. The unearthed remains provide physical evidence of the building and engineering techniques of the time, showcasing the collaboration between Japanese technicians using
traditional pre-modern techniques and those trained in modern Western techniques. The historic, architectural, engineering, and scientific values of the site have been widely recognized by numerous Japanese scholars and academic associations, as well international associations and organisations, including the International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage (TICCIH).
Despite numerous petitions calling for conservation of the site submitted by academic associations and citizen groups since late 2023, ICOMOS understands that the City of Kitakyushu, which owns the land where the site is located, is intent on proceeding with plans to build public facilities, thereby neglecting the conservation of these remains. ICOMOS deeply regrets and is disappointed by the City authority's disregard for this cultural heritage of national and international importance.
We respectfully urge the following actions:
To the City of Kitakyushu:
Suspend the ongoing salvage excavation and construction of public facilities within the area; Initiate immediate consultations with academics to fully assess the heritage values of the site; Engage in open dialogue with citizens, professionals and academics to discuss the site's conservation;
Establish an academic/professional committee to develop a conservation plan for the site based on this values assessment and the outcomes of the open dialogue.
Refrain from issuing permits for any construction activities within the First Moji Railway Station Complex site that may result in the destruction of archaeological remains.
To the Agency for Cultural Affairs and Fukuoka Prefectural Government:
Provide appropriate professional and technical advice and guidance to the City of Kitakyushu regarding the proper assessment of the heritage value of the archaeological remains of the First Moji Railway Station Complex.
To JR Kyushu:
Suspend and review works within the archaeological site of the First Moji Railway Station Complex to ensure the preservation of the associated archaeological remains.
ICOMOS stands ready to offer its full expertise and support to the Kitakyushu municipal authorities, the Agency for Cultural Affairs, and the Fukuoka Prefectural Government in their efforts to conserve the remains of First Moji Railway Station Complex.
Yours sincerely,
Teresa Patricio President of ICOMOS
Letter sent to:
The Hon Masahito Moriyama
Minister of Education, Culture, Sports, science and Technology Cabinet Public Relations Office, Cabinet Secretariat,
1-6-1 Nagata-cho, Chiyoda-ku, Tokyo 100-8968, Japan
Mr Shunichi Tokura
Commissioner for Cultural Affairs
Agency for Cultural Affairs, Government of Japan,
3-2-2 Kasumigaseki, Chiyoda-ku, Tokyo 100-8959, Japan
The Hon Seitaro Hattori
Governor of Fukuoka Prefecture
7-7 Higashi-koen, Hakata Ward, Fukuoka City, Fukuoka Prefecture, 812-8577, Japan
Mr Masami Terasaki
Superintendent of Education, Fukuoka Prefecture
7-7 Higashi-koen, Hakata Ward, Fukuoka City, Fukuoka Prefecture, 812-8577, Japan
The Hon Kazuhisa Takeuchi
Mayor of Kitakyushu City
1-1 Jonai, Kokura-kita Ward, Kitalyushu City, Fukuoka Prefecture, 803-8501, Japan
Mr Tsuneo Tanaka
Speaker of the Kitakyushu Municipal Assembly
1-1 Jonai, Kokura-kita Ward, Kitalyushu City, Fukuoka Prefecture, 803-8501, Japan
Ms Hiromi Tashima
Superintendent of Education, Kitakyushu City
1-1 Otemachi, Kokura-kita Ward, Kitalyushu City, Fukuoka Prefecture, 803-8501, Japan
Mr Toshihiko Aoyagi
Chairman, JR Kyushu Railway Company
3-25-21 Hakata-ekimae, Hakata-ku, Fukuoka 812-8566, Japan